Dansen in de zon - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sofia Vanneste - WaarBenJij.nu Dansen in de zon - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sofia Vanneste - WaarBenJij.nu

Dansen in de zon

Door: Sofia

Blijf op de hoogte en volg Sofia

06 September 2013 | Ecuador, Quito

En de rugzak blijft zich vullen met prachtige ervaringen.

Boren, zagen, knutselen, werken in de snoezelruimte is heel voldoening-gevend. Met de hulp van velen konden we een kamer creëren waarin kinderen met een beperking een moment van rust kunnen vinden. De bedoeling is dat zowel de medewerkers van het project Tapori als ouders de ruimte kunnen gebruiken om de zintuigen van hun kinderen te stimuleren of ontspanning te bewerkstelligen. Vooral het idee dat ik naast de soms vluchtige therapieën en activiteiten ook iets blijvend kan creëren is nieuw en fijn!

Het werk in de gevangenis als danstherapeut wordt steeds een grotere uitdaging. Sinds deze week is de gouden hulp van Evelien er niet meer. Daarnaast kon ik onverwacht niet meer terecht in de ruimte waarin we normaal werkten. Na een uur naar een oplossing zoeken en van kastje naar de muur gestuurd worden gingen we van start op de binnenplaats. Ik ben heel blij met deze verandering, op deze manier horen alle vrouwen de muziek en kunnen ze deelnemen en afhaken wanneer ze willen. Het is een meer spontane manier van werken waarbij ik denk meer die vrouwen aan te spreken die er niet toe komen zich in te schrijven in de strikt georganiseerde activiteiten. Op de binnenplaats heb ik het gevoel me ten midden van de vrouwen te begeven vanuit een meer gelijke positie. Een agressie-incident op de achtergrond, een sterke marihuana geur en een groepje vrouwen die me onverstaanbaar toesnauwen tijdens het dansen doen me op mijn tanden bijten. De 50 vrouwen die deelnemen trekken mijn aandacht, we dansen, maken plezier, bewegen intensief en genieten van de relaxatie.
Een keer was ik een stuk te vroeg in de gevangenis. Een vrouwtje nodigde me uit voor een thee-tje in haar cel. Ik kwam binnen in een ruimte van 1,5 op 2 meter. 2 planken met matrassen boven elkaar, 1 stoel, een raam zonder glas, kleine plankjes tegen de muur overladen met kleren en andere spulletjes. Een intens gesprek met twee vrouwen over het leven in die piepkleine cel waarin 4 vrouwen en 2 kinderen leven en die tussen 6 uur ’s avonds en 5 uur in de ochtend op slot gaat, over de verborgen gsm’s, de onverwachte celcontroles, constante angst om bestolen te worden, druggebruik in de gevangenis, medegevangenen die hun kind mishandelen,… Maar ook over de tijd die ze nog te gaan hebben, familie, hoop en positieve vooruitzichten.

Naast deze intense ervaringen was er ook twee weken tijd voor vakantie en rondreizen. Samen met Evelien ving ik een glimp op van de drie streken die Ecuador rijk is. Enkele korte indrukken:
De costa / de kust: Tranen in de ogen bij het zien van springende walvissen, Lachen bij het zien van de blauwvoet-jan-van-gent, Pracht en praal bij het snorkelen…
De selva / het oerwoud: Anaconda’s, tarantula’s, kakkerlakken, spinschorpioenen, allerlei soorten apen, roze dolfijnen, kaaimannen, Zwemmen in een prachtig meer bij zonsondergang, Nooit-geziene vogels spotten…
De sierra / het Andesgebergte: Onovertroffen sterrenhemel, Rond een super mooi smaragdblauw meer in een vulkaankrater wandelen…

Sinds maandag draait Tapori weer op volle toeren en is iedereen terug uit vakantie. Alle medewerkers zetten alles op alles om echt in te spelen op de noden van de mensen. De doktersconsultaties, fysiotherapie, tandartsconsulten, logopediesessies, jongerenwerking, huiswerkbegeleiding, avondschool, recyclage van afval, koken, boekhouding en onderhoud gaan verder en zijn nodig en nuttig. Ik denk dat iedereen die enkele dagen meeloopt in Tapori een groot respect zal voelen samen met de behoefte om iets te doen zodat dit mooie en zinvolle project kan blijven verder bestaan. Financiële steun vanuit het Westen is noodzakelijk om een toekomst te geven aan dit project. Vanuit deze gedachte werkte ik een idee uit dat ik “Tapori’s web-shop” doop. In een mail die ik jullie zo meteen stuur vinden jullie een document waarin ik enkele producten voorstel die ik verkoop ten voordele van Tapori. Enerzijds zijn het kaartjes en doosjes die van gerecycleerd papier die op Tapori zelf worden gemaakt. Verder zijn er enkele typisch Ecuadoriaanse artisania zoals sjaals en hangmatten. Aan jullie allen een warme oproep om hier een mooie en nuttige aankoop te doen. Jullie kunnen de artikels bestellen via mijn mail-adres: sofiavanneste@hotmail.com. Ik neem de bestelde artikels mee naar België en bezorg ze voor het einde van de maand bij jullie thuis. Op dat moment kunnen we de betaling regelen.
Alvast hartelijk bedankt!

Liefs van Sofia




  • 06 September 2013 - 08:20

    'nonkel' Roland:

    Beste Sofia,

    Als ik deze ochtend op mijn nuchtere maag je verslag las, dan had ik meteen stevige kost op mijn bord. Zoals je in de titel schrijft, je rugzak geraakt steeds meer gevuld met onuitputtelijke en onvergetelijke ervaringen. Ik dacht ook, hopelijk wordt die rugzak niet té zwaar. Want de gevangeniservaringen die je met ons deelt moeten wel beklijvend én ingrijpend zijn. Het zal boeiend zijn, maar soms ook vermoeiend, denk ik. Maar dan is het ook fijn te lezen dat je het harde werken op een gezonde manier even afwisselt met een vakantie en wat rondreizen. Genieten van de natuur in tal van prachtige variaties, is op zich ook weer een vorm van relaxatie die je wel zult kunnen gebruiken! Maar hoe ontroerend-mooi beschrijf je weer je emoties bij het genieten van die wijdse natuur!
    Dank je wel dat we mogen delen in een stuk van je persoonlijke weg en tegelijk zien we een stuk Ecuador levend voor ogen hier ver ten noorden van de evenaar.
    Beste Sofia, het ga je nog heel goed en tot...

    'nonkel' roland.

  • 06 September 2013 - 08:24

    Annie:

    dag Sofia
    bij het lezen van dit verhaal kan ik alleen maar stil, verwonderd, vertederend blijven: zo mooi wat jij daar doet, wat jij daar betekent, jij hebt ergens energie, kracht vandaan die weinig mensen gegeven is! meisje: ik sta in bewondering voor jou!

  • 06 September 2013 - 08:47

    Sophie:

    Lieve Sofia

    Wat gaan we die mooie reisverslagen van jou binnenkort missen! Maar dat wil gelukkig ook zeggen dat je stilaan terug komt!
    Met je prachtige reisverslagen slaag je erin ook onze blik te openen en na te denken over ons persoonlijk geluk. Ik begrijp uit jouw verhalen dat het mooie vaak in kleine dingen zit! Ik ben er echter zeker van dat jij daar echter door al jouw "kleine" veranderingen een grootse indruk gaat achterlaten!
    Geniet nog van de vreugde die je daar brengt!

    Tot snel!!!

    Sophie

  • 06 September 2013 - 08:49

    Mém Jes:

    Hei Sofieke,
    weer meer dan de moeite waard om je verhaal met vreugde en verbeelding te lezen. Dank je daarvoor! ik heb al de web-shop bekeken en hij is echt mooi en uitnodigend, heel professioneel gedaan meid! Ik bestel zeker enkele zaken, want ik weet dat Tapori op die manier vooruit kan geholpen worden en dat betekent zeker een grote waardering voor de mensen van Tapori zelf die bvb het papier verwerken tot die mooie kaartjes, doosjes...
    We zien je binnenkort en intussen nog even werken, afscheid nemen en een lange reis ondernemen... succes en veilig thuis Sofia!
    dikke kus, mémé Jes

  • 06 September 2013 - 09:54

    Luc Bruneel:

    Dag Sofia

    terug een heel boeiend verhaal. Gevangenissen, gehandicapten, ook geregeld een beetje mijn leven in Vlaanderen. Toch merkwaardig dat je zomaar in de cel van een gevangene mag komen. Hier bij ons ten strengste verboden. Anderzijds hebben de gevangenen bij jullie ook gemakkelijker contact met elkaar maar dan met de negatieve gevolgen vandien. Alhoewel bij ons ook drugs een serieus probleem is. Menig drugverslaafde kan maar beginnen afkicken eens ze uit de gevangenis zijn.
    Het is toch bemoedigenswaardig dat je daar danstherapie kan en mag geven. Doe zo verder Sofia, de wereld kan er alleen maar beter door worden.

    Ik kijk alvast op je andere mail om dan samen met Marijke eens te zien wat we kunnen bestellen.

    Groetjes
    nonkel Luc

  • 09 September 2013 - 14:02

    Tante Marijke:

    Dag Sofia

    wat een fantastische meid ben je toch. Dat zijn al de Vannestjes trouwens allemaal.
    Wat je allemaal mag/kan beleven zal je waarschijnlijk gans je leven bijblijven.
    Geniet en wees fier op alles wat je realiseert en tot gauw.


  • 10 September 2013 - 06:54

    Joke Bosschaerts:

    Dag Sofia,
    Wat ontzettend prachtig. Ik kan alle bovengaande comments alleen beamen.
    Je laat de mensen daar echt een iets moois beleven. En ik denk dat je ontzettend rijk terug zal komen.
    En wat knap van de webshop!! Ik neem graag een kijkje.
    Tot gauw lieve vriendin!!!
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofia

Welkom! Ik wil hier graag enkele ervaringen neerschrijven zodat je een beetje kan mee proeven van al het avontuur dat ik beleef! Veel lees plezier liefs van Sofia!

Actief sinds 10 April 2010
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 44339

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 16 September 2013

Tapori, Quito, Ecuador

10 Juli 2012 - 22 September 2012

Arequipa project niños libres

18 April 2010 - 31 Juli 2010

Ichuña

Landen bezocht: