Warme Welkom - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sofia Vanneste - WaarBenJij.nu Warme Welkom - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sofia Vanneste - WaarBenJij.nu

Warme Welkom

Door: Sofia

Blijf op de hoogte en volg Sofia

07 Juli 2013 | Ecuador, Quito

Opnieuw ben ik heel blij mijn 3 maanden vakantie voor een groot deel te kunnen doorbrengen in een land gekenmerkt door warmte, gastvrijheid, lachende gezichten, avontuur, uitdagingen, lievelieve mensen,...

Maandagavond kwam ik aan in Quito, de hoofdstad van Ecuador. Inge en haar dochter Sarah stonden me op te wachten. Zij zijn een deel van de bijzondere familie Diaz-Debrouwere waarin ik me de voorbije dagen als gast de koning te rijk voelde. Inge staat aan de basis van het project TAPORI waarin ik me de komende maanden zal trachten nuttig te maken. Vanaf vandaag zal ik wonen in het gezellige huis van de familie van Carmita, 1 van de lieve medewerkers van het project.

De voorbije dagen bestonden voornamelijk uit het opdoen van indrukken in de stad Quito, deelnemen aan het gezellig familieleven en, voor mij het belangrijkste, het verkennen van het Project Tapori. Kort gesteld bestaat Tapori uit vier luiken: Een medisch luik, een educatief luik, een revalidatie luik en een praktisch luik. De medewerkers van Tapori proberen de vaak zeer arme en kansloze gezinnen uit de buurt ECHT te helpen op vele verschillende manieren. Voor een groot deel zijn ze gericht op kinderen met een beperking (het spaanse woord voor beperking is ‘DIScapasidad’. Toen ik mijn taxichauffeur vandaag vertelde wat ik hier deed wees hij mij er op dat ik beter de woorden ‘capasidad especial’ gebruikte), maar eigenlijk is iedereen die hulp nodig heeft hier welkom. Tapori probeert structurele steun te bieden door zich te richten op de gehele familie en zo veel mogelijk van hun noden. Inclusie staat zeer centraal en alle medewerkers zijn enorm gemotiveerd om kinderen, jongeren en volwassenen vooruit te helpen.

Ik ben dan ook enorm gelukkig dat ik in dit stevige en ervaren project met open armen ontvangen wordt. Donderdag mocht ik me op de vergadering voorstellen. Veel woorden had ik daar niet voor nodig, muziek en dans zeggen genoeg. Door alle medewerkers aan het dansen te zetten en ze te laten ervaren wat danstherapie is kwamen vele ideeën naar boven met wie en hoe ik zou kunnen werken. Mijn concrete programma zal ik maandag krijgen. Vandaag echter mocht ik al een eerste keer samenwerken met een groep jonge moeders die elke zaterdag samenkomen. In de vele vragen die de meiden op me afvuurden over de verschillen tussen Ecuador en België m.b.t. rijkdom, intelligentie en familieplanning voelde ik me onmachtig en onbekwaam om antwoorden te geven. In het samen dansen op de Latijns-Amerikaanse muziek vielen al de verschillen weg en was het heerlijk om de verbondenheid te voelen. Tijdens dat moment gaat er een rilling over mijn rug en voel ik dat ik dit zooooo graag doe!!

Hopelijks heeft deze zomer nog enkele van deze bijzondere momenten voor mij en jou in het verschiet!

Liefs!

Sofia

  • 07 Juli 2013 - 10:18

    Leen:

    Hallo Sofia!
    Wij wensen jou een fantastisch avontuur toe en vertrouwen erop dat je dat daar keigoed gaat doen! Het zal daar wederom weer een intensief leven én inleven zijn voor jou: geniet maar van je goede werk aldaar! Hou je goed en veel succes hé meisje! hartelijke groetjes van ons allemaal!

  • 07 Juli 2013 - 10:55

    David:

    Sofia, echt schitterend de warme welkom!
    Ik ben er zeker van dat jouw warmte daar wel gekomen is!
    Vele groetjes
    David

  • 07 Juli 2013 - 12:27

    Sonja Helsen:

    We zijn blij dat je goed bent aangekomen! Dat je warm bent ontvangen en vele leerrijke, indrukwekkende en mooie momenten mag beleven daar in Quito! Het ga je goed en geniet van elke moment daar! Dikke knuffel van Roeland en Sonja

  • 07 Juli 2013 - 18:51

    Joke B.:

    Wauw, een ervaren danstherapeute in een gefundeerd project, lieve mensen om je heen en al kippenvel! Kan niet missen lieve Sofia! Leuk je verslagen te lezen xxx

  • 07 Juli 2013 - 21:32

    Chris Helsen:

    Hey Sofia, wat fijn om jou verslag te lezen en te zien dat je je enorm inleeft en amuseert! Geniet ervan, en nog een hele dikke proficiat met het behaalde resultaat op school! Wat een geweldige meid ben je! Dikke knuffel vanuit België, Chris

  • 08 Juli 2013 - 00:14

    Moeke En Vake:

    Lieve Sofia,
    nu pas na een SUPER LEUKE familiedag jouw eerste indrukken en ervaringen gelezen! We zijn mee blij voor jou dat je daar bij Inge en haar familie en in het project TAPORI zo welkom ontvangen bent!! Geniet van alle mogelijkheden die je daar krijgt om er een stukje te 'zijn' voor de mensen in en rond het project! We wensen jou een hele zinvolle, mooie, boeiende, tijd toe in TAPORI! Het gaat je echt goed lieve meid! Nog een veilige en goede reis toegewenst aan Inge en de kinderen!
    Lieve groetjes van ons allen!! moeke en vake x

  • 08 Juli 2013 - 00:14

    Moeke En Vake:

    Lieve Sofia,
    nu pas na een SUPER LEUKE familiedag jouw eerste indrukken en ervaringen gelezen! We zijn mee blij voor jou dat je daar bij Inge en haar familie en in het project TAPORI zo welkom ontvangen bent!! Geniet van alle mogelijkheden die je daar krijgt om er een stukje te 'zijn' voor de mensen in en rond het project! We wensen jou een hele zinvolle, mooie, boeiende, tijd toe in TAPORI! Het gaat je echt goed lieve meid! Nog een veilige en goede reis toegewenst aan Inge en de kinderen!
    Lieve groetjes van ons allen!! moeke en vake x

  • 08 Juli 2013 - 09:00

    Pol Bruneel:

    Het worden weer maanden van rijke ervaringen ! Geniet ervan...en proficiat met je inzet en met je geslaagde psychologiejaar ! X nPol

  • 08 Juli 2013 - 09:00

    Pol Bruneel:

    Het worden weer maanden van rijke ervaringen ! Geniet ervan...en proficiat met je inzet en met je geslaagde psychologiejaar ! X nPol

  • 08 Juli 2013 - 11:25

    Vake En Moeke:

    Schitterend "debuut" Sofia.

    Vake

    Dromen durf ik:
    dat de leugen ontzenuwd zal worden
    dat je alleen bestaansrecht hebt
    als je wit, christelijk, man, rijk en jong bent.

    Dat de leugen ontzenuwd zal worden
    dat het hebben van een eigen identiteit tot problemen leidt
    dat de leugen ontzenuwd zal worden
    dat je pas bestaansrecht hebt als je werk hebt,
    veel presteert en voor jezelf opkomt.

    Dat de leugen ontzenuwd zal worden dat het aanvaardbaar is
    dat een klein deel van de wereld rijk is,
    terwijl de meerderheid leeft in armoede
    en een vroegtijdige dood sterft.

    Dat de leugen ontzenuwd zal worden
    dat armoede, honger en machteloosheid
    het gevolg zijn van culturele en religieuze opvattingen en praktijken.

    Want ik heb een droom
    dat mensen elkaar zullen ontmoeten
    en verrukt zullen zijn omdat de ander anders is
    en dat ze samen zullen dansen en zingen, geloven en bidden,
    werken en wonen, vieren en liefhebben.
    Kortom: samenleven.

    Ik heb een droom dat het grote geheim onthuld zal worden
    dat we allemaal gewone mensen zijn
    die op zoek zijn naar een zinvol en leefbaar bestaan,
    hier op aarde in de korte tijd die ons is gegeven.

    Dalai Lama

  • 08 Juli 2013 - 12:12

    Jelle:

    zeer fijn verslag Sofia! Leuk & nuttig werk ook!

    Geniet er ook van!!
    Maar dat doe ja al, aan je rug-rillingen te merken! Kei goed!

    grtjs
    Jelle


  • 08 Juli 2013 - 14:46

    Greet Casier Uit Roeselare:

    Hallo Sofie,
    Proficiat met je studieresultaat! en proficiat met je engagement in Quito! Het zal de mensen van Tapori maar ook jou zelf veel deugd doen daar 3 maanden het beste van jezelf te geven. We zijn verwonderd dat het alweer een jaar geleden is en dat jij dat steeds met zoveel enthoesiasme wil waarmaken! Je zal altijd mensen beroeren met je inzet en telkens weer mogen ervaren dat geven en delen zo'n rijkdom is. Dat jouw inzetaanstekelijk werkt en mensen dankbaar maakt maar ook bij hen een enthoesiasme doet groeien om weerbaarder om te gaan met hun moeilijke situatie. We wensen jou alle goeds voor je tijd daar in Quito en wees voorzichtig als je op stap gaat in die grote stad he! Warme groetjes Marc en Greet

  • 09 Juli 2013 - 22:41

    Agnes Bruneel:

    hei Sofiake! Vooreerst nog een heel dikke proficiat met je mega super resultaat in je derde jaar psychologie! Alleen een crack als jij kan dat! Ik kon het voorspellen dat je heel warm zou onthaald worden in Tapori en dat jij het daar naar je zin zal hebben en prachtig werk zal kunnen doen, dat is ook al een certitude! Erzijn daar nog paar mensen die mij kennen in Tapori o.a. Carmita, jouw gastvrouw en ook Yvonne. Doe hen alvast veel groetjes van mij.
    Geniet van deze leerrijke tijd en tot mails! Dikke zoen, mémé Jes

  • 10 Juli 2013 - 10:30

    'nonkel' Roland:

    Lieve Sofia,

    Als een ijverig bijtje zit je al rond te zoemen in het - letterlijke - midden van de aarde, in Ecuador. De evenaar zal misschien wat uit zijn evenwicht gedanst worden als ik zo je eerste ervaringen lees! Het Tapori-project is mij ook een beetje bekend omdat ze hier in de Universitaire Parochie te Leuven een zeer korte voorstelling ervan hebben gegeven ter gelegenheid van een daaraan gekoppelde collecte als mogelijks financieel steuntje. Ik ben samen met zovele anderen blij dat je goed en veilig bent aangekomen en dat je warm-hartelijk ontvangen bent. Puur deze komende maanden maar weer honing om er verder van te kunnen 'leven'. Hartelijke en zonnige groetjes!!!!

  • 11 Juli 2013 - 13:12

    Judith Bruneel:

    Hey Sofia
    Weer super dat je daar kunt vertoeven en de mensen jouw warmte en kennis kunt geven!! Geniet er van, wij zullen weer genieten van jouw verhalen en ervaringen :)
    veel suces daar!!
    liefs Judith x

  • 13 Juli 2013 - 19:25

    Annette:

    Dag lieve Sofia,

    Treffend dat we (digitaal) met elkaar contact hebben op het moment dat we fysiek het meest van elkaar verwijderd zijn. Ik heb ongelooflijk veel bewondering voor jou - kiezen om je vakantie aan te wenden om voor mensen die zoveel nood hebben aan ondersteuning iets (veel) te betekenen - het maakt ons verlegen en stemt ons tot nadenken...iemand die zoveel mogelijkheden heeft en dan kiest voor de 'minsten' in westerse termen - super dat je je warmte uitstraalt in het dorstige zuiden. Geniet van alle ontmoetingen en straal je enthousiasme uit!
    lieve groeten van Toon, de meisjes en ikzelf!

  • 18 Juli 2013 - 09:05

    Betty:

    Lieve Sofia,

    Heerlijk om je ervaringen te lezen. Voor mij is het lezen van je verslag een enorme herkenning en herbeleving van mijn gevoelens van vorig jaar. Ik mocht toen ook mezelf voorstellen tijdens de vergadering, verblijven bij Carmita en de meest intense momenten beleven met alle mensen van Tapori. Blijvende indrukken maar ook zeer fijne "levens"-ervaringen heb ik er gekregen.
    Ik bewonder je inzet en je enthousiasme! Doe vooral heel veel groeten en dikke "abrazos" van mij aan Carmita, Yvonne, Marie, "Pato" en vele anderen. Geef ook Paola met haar baby'tje een dikke knuffel want zij heeft het extra nodig...
    Ik denk aan je Sofia en geniet ervan hé! Ik weet op welk kamertje je slaapt en als het af en toe eens moeilijk gaat, sluit je oogjes en denk dan dat ik maar nog vele mensen hier jouw inzet en je overgave enorm waarderen.
    Liefs,
    Betty

    ps: Stein vertrekt volgende week en als je iets nodig hebt, wil hij het zeer graag voor je meebrengen. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofia

Welkom! Ik wil hier graag enkele ervaringen neerschrijven zodat je een beetje kan mee proeven van al het avontuur dat ik beleef! Veel lees plezier liefs van Sofia!

Actief sinds 10 April 2010
Verslag gelezen: 703
Totaal aantal bezoekers 44337

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 16 September 2013

Tapori, Quito, Ecuador

10 Juli 2012 - 22 September 2012

Arequipa project niños libres

18 April 2010 - 31 Juli 2010

Ichuña

Landen bezocht: